wtorek, 3 listopada 2015

Zapieknka ryżowa na słodko



SAM_1090.JPG

Zapiekanka ryżowa na słodko
Składniki:
  • biały ryż długoziarnisty,
  • jabłka prażone,
  • masło lub margaryna,
  • śmietana 18 proc. lub jogurt naturalny

Ugotowany ryż wykładamy płasko w formie do pieczenia lub na blaszce. Następnie kładziemy warstwę jabłek prażonych, po czym układamy kolejną warstwę ryżu. Grubość warstw zależy od własnych upodobań - ja polecam nie za grube - ok.1,5cm. Na wierzch nakładamy w kilku miejscach płatki (listki) masła wyżłobione płaską łyżeczką, które pod wpływem temp.ładnie się roztopią. Wkładamy do piekarnika nagrzanego do 190/200 st. Wyjmujemy gdy wierzch będzie zarumieniony i chrupiący tj. ok. 15/20 min. Po wyjęciu jabłka będą ognisto gorąco, dlatego należy odczekać parę minut aby nie poparzyć gości ;-)
Podajemy na talerzyku ze śmietaną lub jogurtem najlepiej w sosjerce.
Jeżeli zapiekanka wyszła mało słodka, możemy podać danie z cukierniczką ;-)
Zapiekankę możemy ponownie rozgrzewać w piekarniku lub mikroweli, dlatego przechowujemy ją w lodówce w pierwotnej postaci - bez polewy.

Jabłka prażone możemy kupić gotowe w słoiku ale możemy również przygotować je samodzielnie:
kilka jabłek obieramy ze skórki i kroimy w cienkie plasterki. wkładamy do garnka, zalewamy do połowy wodą i posypujemy sporą ilością cukru. W trakcie prażenia często mieszamy, a gdy jabłka zrobią się miękkie możemy użyć ugniatarki do ziemniaków. Cały proces trwa ok. 30 min.

Pierwszy raz zapiekanki skosztowałam u wspomnianej już koleżanki Natalii i na prawdę mnie zachwyciła. Parę razy robiłam ją jeszcze w domu rodzinnym i później jakoś o niej (zapiekance) zapomniałam. Ale na szczęście pamięć odświeżyła mi moja mama, która przyrządziła to “cudo” i pchnęła do napisania tego przepisu.
Gorąco polecam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz